Vláknina

Vláknina patří mezi velmi důležité složky potravy pro svůj blahodárný vliv na zdraví. Vláknina je v podstatě nestravitelná, nezískáme z ní žádnou energii a přesto je pro zdravé fungování organismu nepostradatelná.

 

Vliv vlákniny na zdraví:

- má pozitivní vliv na trávení potravy

- má schopnost vázat na sebe toxické látky vznikající při trávení

- zvětšuje objem stravy v žaludku, vyvolává tak pocit sytosti a může být skvělým pomocníkem při hubnutí

- dostatek vlákniny chrání před rakovinou trávícího ústrojí, cukrovkou a vysokou hladinou cholesterolu

 

 

Výskyt vlákniny:

Vlákninu obsahují téměř všechny rostlinné zdroje jako jsou obiloviny, ovoce, zelenina, zrna a luštěniny. Nenajdeme ji v živočišných zdrojích (maso, mléčné výrobky, vejce).

 

Rozdělení vlákniny:

 

1) Rozpustná vlánina

- má schopnost na sebe vázat vodu - nabobtná, čímž zvětší svůj objem

- má pozitivní vliv na hladinu cholesterolu

- najdeme ji především v ovoci (jablka, banány), zelenině (brokolice, mrkev) a luštěninách

 

2) Nerozpustná vláknina

- nebobtná

- váže na sebe odpadní látky

- navozuje pocit sytosti

- zdrojem jsou především obiloviny, zrna, ořechy a semena

 

Doporučený příjem vlákniny:

Doporučuje se příjem cca 30g vlákniny denně. Neplatí zde ,,čím více, tím lépe". Nadměrné užívání vlákniny (kolem 60g denně) může způsobit zažívací potíže.

Při konzumaci vlákniny je důležitý dostatečný příjem tekutin. Při nedodržení pitného režimu, může vláknina způsobit zápcu.

Nárazové zvýšení vlákniny může způsobit zažívací potíže. Je vhodné příjem vlákniny zvyšovat postupně až na doporučené množství.

                                              

 

 

Další články z kategorie Strava

Všechny články