Aminokyseliny - základní informace

Aminokyseliny jsou základem bílkovin (bílkovina se skládá z aminokyselin). Je známo 20 druhů aminokyselin. Můžeme je rozdělit na aminokyseliny esenciální (je nutné doplňovat stravou) a neesenciální (tělo si je umí vytvořit samo z jiných látek). 

Esenciální aminokyseliny - isoleucin, leucin, lysin, methionin, fenylalanin, threonin, tryptofan, valin

Neesenciální aminokyseliny - alanin, cystein, glutamin, glycin, kyselina asparagová, kyselina glutamová, prolin, serin, tyrosin, arginin, histidin, asparagin

Ve sportu se aminokyselinové přípravky využívájí nejčastěji v době kolem tréninku, případně i během tréninku. Suplementace je ovšem možná prakticky kdykoliv během celého dne.

 

Popis nejdůležitejších aminokyseliny:

BCAA - větvené aminokyseliny

Jedná se o tři aminokyseliny - valin, leucin, isoleucin, které zabraňují katabolismu (rozpad svalové hmoty). Užívají se před a po tréninku. V tomto období je vhodné užít cca 10 gramů BCAA, které jsou během tréninku využity.

L-glutamin - nejčastěji se vyskytující aminokyselina v lidském organismu. Podporuje tvorbu a udržení svalové hmoty. Vhodná dávka je až 20 gramů denně. Užívá se nejčastěji ihned po tréninku a před spaním.

 

Na trhu narazíme především na přípravky obsahující samotné BCAA nebo L-Glutamin, kompexní aminokyseliny, případně další samostatné aminokyseliny.

 

produkty

 

Další články z kategorie Doplňky stravy

Všechny články

 

Přihlaste se prosím znovu

Omlouváme se, ale Váš CSRF token pravděpodobně vypršel. Abychom mohli udržet Vaši bezpečnost na co největší úrovni potřebujeme, abyste se znovu přihlásili.

Děkujeme za pochopení.

Přihlášení