Aminokyseliny - základní informace

Aminokyseliny jsou základem bílkovin (bílkovina se skládá z aminokyselin). Je známo 20 druhů aminokyselin. Můžeme je rozdělit na aminokyseliny esenciální (je nutné doplňovat stravou) a neesenciální (tělo si je umí vytvořit samo z jiných látek). 

Esenciální aminokyseliny - isoleucin, leucin, lysin, methionin, fenylalanin, threonin, tryptofan, valin

Neesenciální aminokyseliny - alanin, cystein, glutamin, glycin, kyselina asparagová, kyselina glutamová, prolin, serin, tyrosin, arginin, histidin, asparagin

Ve sportu se aminokyselinové přípravky využívájí nejčastěji v době kolem tréninku, případně i během tréninku. Suplementace je ovšem možná prakticky kdykoliv během celého dne.

 

Popis nejdůležitejších aminokyseliny:

BCAA - větvené aminokyseliny

Jedná se o tři aminokyseliny - valin, leucin, isoleucin, které zabraňují katabolismu (rozpad svalové hmoty). Užívají se před a po tréninku. V tomto období je vhodné užít cca 10 gramů BCAA, které jsou během tréninku využity.

L-glutamin - nejčastěji se vyskytující aminokyselina v lidském organismu. Podporuje tvorbu a udržení svalové hmoty. Vhodná dávka je až 20 gramů denně. Užívá se nejčastěji ihned po tréninku a před spaním.

 

Na trhu narazíme především na přípravky obsahující samotné BCAA nebo L-Glutamin, kompexní aminokyseliny, případně další samostatné aminokyseliny.

 

produkty

 

Další články z kategorie Doplňky stravy

Všechny články

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.